
Zdroj náhledové fotografie je freepik.com
Moderní systém řízení vlakové dopravy ETCS byl v uplynulých šesti měsících implementován na více než 1 200 kilometrech tratí a do téměř 2 000 vlaků. Díky investici ve výši 10,5 miliardy korun ze strany Ministerstva dopravy nyní systém denně využívá přibližně 1 600 vlakových jednotek.
Tuto informaci oznámil na tiskové konferenci ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Zavedení Evropského vlakového zabezpečovače (ETCS), které má za cíl zvýšit bezpečnost železniční dopravy, přineslo podle něj již nyní měřitelné výsledky. Po více než 20 milionech najetých kilometrů v rámci výhradního provozu s tímto systémem se potvrzuje jeho přínos – především v oblasti bezpečnosti a plynulosti dopravy.
Kupka zdůraznil, že kromě toho, že se jízdy vlaků staly bezpečnějšími, je také patrná lepší plynulost v úsecích s aktivním dohledem systému. „Za půl roku provozu vidíme výrazný pozitivní efekt,“ dodal ministr.
Od ledna do konce června bylo pod dohledem ETCS realizováno zhruba 260 000 jízd. Denně dojde k automatickému zastavení vlaku kvůli prevenci v řádu jednotek až nižších desítek případů, což je podle odborníků velmi nízká hodnota v poměru k celkovému počtu vlaků. V několika situacích systém dokonce odvrátil potenciálně vážné nehody.

V posledních letech se zvýšil počet případů, kdy vlaky nedodržely návěstidla „stůj“. Právě tato skutečnost podle ministra podtrhuje nutnost co nejširšího zavedení systému ETCS i do dalších částí železniční sítě.
Na jižním železničním koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi nyní Správa železnic instaluje systém ETCS, přičemž plánuje také navýšení traťové rychlosti nad 160 kilometrů za hodinu. V následujících měsících bude dokončena příprava i na úseku Praha hlavní nádraží – Uhříněves, a koncem roku přejde do výhradního režimu i trať mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou. Zároveň se systém rozšíří i do regionálních úseků Choceň–Litomyšl a Hrádek nad Nisou–Liberec.
Zavedení systému ETCS má i své provozní výzvy. Jednou z nich je provozní spolehlivost v zimních podmínkách. Podle ministra Kupky se aktuálně pracuje na technických úpravách, aby systém fungoval bez výpadků i při nízkých teplotách nebo sněžení. Další změny se týkají sjednocení rozhraní palubních jednotek, konkrétně například ikon na displejích nebo přizpůsobení jasu za různých světelných podmínek.
Drážní úřad se navíc snaží získat detailní zpětnou vazbu přímo od strojvedoucích, a to prostřednictvím anonymního dotazníku, který má přinést poznatky z praxe a přispět ke zlepšení systému z pohledu běžného provozu.
Výhledově má být systémem ETCS pokryto až 4 000 kilometrů české železniční sítě. To představuje přibližně polovinu všech železničních tratí v republice. Odhadované náklady na tuto transformaci železnice činí 32 miliard korun, a jedná se tak o jednu z nejvýznamnějších investic do bezpečnosti dopravy za poslední dekády.